onsdag 15 oktober 2014

Lingongrottor på råg



Att syltkakor är en stor favorit hemma hos oss har jag skrivit om flera gånger. Nu när det är höst valde jag att fylla grottorna med lingonsylt, hemkokad förstås :).


Lingon behöver komponeras med ett sädesslag med något mera karaktär än vetemjöl för att lingonsmaken skall komma till sin rätt, tycker jag. Oftast väljer jag havre och lingon. Jag brukar baka en lingonpaj med havre som är mycket god. Till grottorna valde jag råg, vilket blev väldigt lyckat. Dock blev färgen på kakorna lite grå och trist men smaken blev perfekt.

Recept:
2 dl vetemjöl, 2 ½ dl rågmjöl, 1 dl socker, 1 tsk bakpulver blandas samman. Knåda in 200 gram kylskåpskallt smör. Rulla bolla, gör en liten grop i varje degboll och fyll med lingonsylt. Grädda i 175 grader i 10-14 minuter. Låt svalan på ett galler.

Önskar dig en fin fortsättning på veckan! Kram D
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar