tisdag 27 januari 2015

Mandelmassa



Att göra mandelmassa själv är enkelt och du slipper alla tillsatser. För tyvärr innehåller den färdiga mandelmassan i butiken ofta en massa konstigheter.

Använd alltid ekologisk mandel, den konventionellt odlade mandeln besprutas väldigt mycket med en massa gifter.

Jag använder mig av Sebastiens Boudets recept från boken Le BAK BOK. Dock har jag gjort några små förändringar :).

100 g mandel, häll över 3 dl kokande vatten. Sätt på ett lock och låt stå över natten. 


Skala ca ¾ av mandlarna. Det går enkelt efter blötläggningen. Rosta mandlarna i ugn i ca 5-8 minuter så att de får lite färg. Därefter kör du mandlar och 160 g oraffinerat socker i matberedaren tills önskad konsistens uppstår. Det tar ca 10 minuter med min maskin. Mot slutet brukar jag tillsätta 1-2 msk varmt vatten för att få en lösare konsistens om jag ska ha mandelmassan till en fyllning exempelvis.



Testa! Det är enkelt och blir riktigt gott!

Kramar D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar