måndag 9 juli 2012

Kanelbullar


Jag försökte stå emot, men det gick inte! Efter att ha trånat efter kanelbullar i flera veckor så gav jag efter och bakade ett lass med bullar. Och de blev underbart goda med ett glas kall mjölk.


Har experimenterat fram ett bullrecept som jag är nöjd med, skulle dock vilja minska andelen jäst och öka surdegen ytterligare men nu börjar jag nog balansera på en hårfin lina… Vill inte att bullarna får smak av surdeg. Nästa gång måste jag nog trots allt utmana lite till J


De saftigaste bullarna har jag lyckats få till genom att göra en fördeg som sedan får jäsa i en timme, därefter knådas övriga ingredienser in. Aldrig använda ägg i vetedegen samt rumstemperat smör inte smält. När degen är knådad bakar jag ut bullarna genast utan någon jäsning av degen. Därefter får bullarna jäsa i flera timmar ca 4-10, beroende på temperaturen i det rum var jag bakar, innan de gräddas. Eftergräddningen penslar jag bullarna med sockerlag. Penslar inget innan gräddning.

Testade att frysa in utbakade men ojästa bullar, för att senare när suget återfann sig ;) låta bullarna tina och jäsa i både kylen och i rumstemperatur i totalt sett ca 10 timmar. Och se bullarna jäste och blev precis så goda som tidigare. Homemade bakeoff fungerar J!

Önskar er en fin start på veckan! Kram Decirèe


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar