onsdag 8 maj 2013

KÅL

Mattrend hemma hos oss denna vinter har varit kål. Vi har ätit kål i alla former och det är så ofantligt gott. Vitkål, rödkål, grönkål, blomkål, broccoli, romanesco... Klassiskt stuvad med grädde eller asiatisktinspirerat med ingefära, chili, soja och sesamfrön…


Jag beställer ekologiska grönsaker från Årstiderna och de har en kållåda med 4 olika kålsorter som jag köpt till, till varje leverans. Vilket gjort att jag haft tillgång till fantastiska råvaror och då är det ju så mycket roligare att experimentera i köket.

Ungsbakad kål är min favorit. Kålklyftor som smaksätts med citron, olivolja, örter, salt, peppar och vitlök. Sedan gottar allt till sig i ugnen i ca 30 minuter. Perfekt som tillbehör till kött, fisk eller kyckling. Eller så som jag vill ha min ungsbakade kål, dvs på en skiva rågsurdegsbröd toppad med buffelmozzarella, underbart…

Önskar er en fin forts på veckan! Kramar D


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar