tisdag 24 september 2013

Favvo röra!

Jag tycker mycket om röror av olika slag. Min favorit just nu är denna paprikaröra. Den passar på bröd, att doppa grönsaker i, som sås till kyckling eller pasta… Ja den passar till det mesta.


Jag använde 5 paprikor som jag delade i bitar, 3 rödlökar som jag skar upp i båtar, 4 grovt hackade vitlöksklyftor, ca 1 ½ dl olivolja, lite torkad chili, salt och peppar. Allt detta blandade jag i en form som jag la in i ugnen på ca 225 grader. Blandningen är klar när paprikorna är svarta i kanterna och relativt mjuka.

Paprikablandningen hällde jag i en skål, tillsatte persilja och mixade med stavmixer. Ibland behöver jag tillsätta lite olivolja och eventuellt lite vatten för att få bästa konsistensen. Peppar och salt behövs det ibland också lite mer av. Smaka dig fram!


Brödet på bilden är från BROMS, Sebastiens bageri. Deras bröd är fantastiska, bor du i Stockholmsområdet åk och handla underbart gott bröd!

Kramar D

2 kommentarer:

  1. Den här röra är bara så god! brukar göra liknande
    http://matmedmera.eu/hummus-med-rostad-rod-paprika/

    SvaraRadera
  2. Ja det lite fascinerande hur gott det blir av få enkla råvaror av bra kvalité. Det krävs inte så mycket :)

    SvaraRadera