fredag 27 september 2013

Plommonsylt

Jag hade beställt en påse med plommon från Årstiderna som levererar ekologiska grönsaker och frukt hem till oss. Jag tycker att Årstiderna håller en väldigt bra kvalité på sina produkter överlag, men plommonen var tyvärr inga bra denna gång. De såg jätte fina ut men var mjöliga till konsistensen och lite smaklösa. Så då blev det att koka sylt på dem istället för att njuta av dem naturella.


Råsocker, stjärnanis och kanelstänger gjorde plommonen sällskap i kastrullen. När jag kokar sylt så låter jag frukten eller bären stå och gotta till sig i grytan med socker och eventuella kryddor i ett dygn innan jag försiktigt värmer upp allt och låter det puttra sakta tills jag uppnått den konsistens jag vill ha på sylten.

Jag har ganska lite socker i min sylt och därför måste jag frysa in sylten då den inte klarar av längre tids förvaring i kylen då det saknas socker som konserverar.

Sylten blev riktigt god och kommer passa perfekt till höstens och vinterns ostbrickor.

Önskar er en fin start på helgen! Kram D


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar