söndag 19 januari 2014

Pasta



Att göra egen pastadeg är enkelt och blir så ofantligt mycket godare än vanlig köpt torkad pasta. Blir nästan förvånad varje gång över hur gott det blir.





Jag använder mig av ett ekologiskt stenmalet durummjöl och ekologiska ägg när jag gör min pastadeg. Jag väger upp mjölet på ett stort fat och knäcker i äggen. Vispar med en gaffel försiktigt in lite mjöl i taget tills degen blir grötig. Sedan jobbar jag in resten av mjölet med händerna. När jag knådat degen klart få den vila inplastad i kylen i några timmar. Därefter kavlas degen ut tunt och blir till ravioli, pappardelle eller lasagneplattor.

Ibland smaksätter jag pastadegen med saffran, finhackad basilika eller något annat gott jag hittar i köket.
 





Min pastadeg gör jag på ca 240 gram durummjöl och 3 ägg. Mängden mjöl beror på äggens storlek och mjölets förmåga att suga upp vätska vilket varierar en del. Man får testa sig fram. Ibland tillsätta lite vatten eller mer mjöl beroende på.

Pastan kokar jag sedan i rikligt saltat vatten.

Hoppas du har en fin söndag! Kramar D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar