söndag 16 mars 2014

Bröd



Just nu har jag en mycket välmående surdeg, vilket gör det extra roligt att baka bröd. Degen jäser bra och det blir fina höga bröd. Jag bakar två bröd i veckan, ett ljust och ett mörkt. Till det ljusa brödet använder jag dinkel, durum och lite vetemjöl. Det mörka brödet består av mest rågmjöl och lite vetemjöl. Jag använder endast ekologiska stenmalda mjölsorter. Dessa mjöl ger mig det resultat jag strävar efter både konsistens- och smakmässigt.



Detta är det grundrecept jag använder till mina bröd.

750 gram mjöl (blandar olika sorters mjöl), 8-10 gram havssalt, 500 gram ljummet vatten och en rejäl klick bubblande surdeg. Blanda alla ingredienser. Låt degen vila i 1-2 timmar. Sedan knådar jag degen lätt för hand och därefter får degen jäsa i 4-8 timmar. Sedan formar jag brödet och gräddar i 250 grader i 20 minuter och sedan 200 grader i ytterligare 40 minuter.

Det gräddade brödet får stå och svalna i minst 5 timmar på ett galler. Då blir brödet saftigt.



Önskar dig en underbar start på veckan! Kramar D


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar