onsdag 30 juli 2014

Granitè svalkar i sommarvärmen



Vilken underbar sommar vi får njuta av, total lycka! Ibland behöver jag svalka mig lite och då njuter jag av ett glas med granitè. Jag gör min på citron, lime och mynta. Så gott!



Recept:

Koka upp 2 dl vatten med 1 ½ dl socker. Låt svalna helt. Blanda i zest och saft från 2 stora citroner och 2-3 lime. Använd endast ekologiska. Finhacka ca 25-35 myntablad och blanda i. Häll blandningen i en metallskål och ställ in i frysen. Med 25-30 minuters mellanrum tas blandningen ur frysen och rörs om med en gaffel. Totalt brukar jag göra denna procedur ca 4-5 gånger innan granitèn är klar. Det beror naturligtvis på fryskapaciteten i frysen du använder. Sedan är det bara att mumsa och njuta ute i solen!

Kramar D





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar