söndag 28 augusti 2011

Underbar och utmanande lördag…

Var igår bjuden till fina M och m.  Temat för eftermiddagen och kvällen  var champange! Det bjöds på ädla bubblor av olika karaktär, tillhörande rosa kakor och fantastiskt god mat. Efter att inte ha setts på hela sommaren så fanns det saker att prata om, så mycket att mitt besök varade över 12 timmar… är det lagligt? Nåja strunt i det nu… Kvällen var fantastisk!
Men för att förgylla kvällen ytterligare hade M planerat in en överraskning till mig. Vi skulle göra desserten tillsammans!!! Jag fick lovligt botanisera i deras prylfyllda kök. Jag lovar! det exicterar inga köksredskap utöver de som finns i m och Ms kök. Där finns allt man kan tänkas behöva och lite till…

Fylld av förväntan inför vad vi skulle stoja med i köket fick jag receptet i min hand. Vi skulle göra en fransk bakelse vid namn Gateau Opera. Blev lite knäsvag…  kaffe essens och kaffesirap skulle kokas, smörkräm visapas med het, rätt kokt sockermassa, en Jakond dvs maräng och mandelbotten bakas och chokladganache röras ihop. Efter dettta skulle alla 5 komponenterna monteras ihop och slutligen skulle tårtan garneras. Skulle jag klara av att delta i detta utan att förstöra kastruller och fina sockertermometern med bränt socker… Fick se en instruktionsfilm innan vi satte gång, tala om perfekta förberedelser.
Tjihi! Vi lyckades och bakelsen blev mycket god dock relativt mäktig. Detta experiment var fantastiskt roligt! Smörkrämen blev helt otroligt god! Gudomlig! Så TACK M för utmaningen, super skoj, inspirerande och lärorikt. Och tack m för att du höll stämningen på topp och tog hand om all disk!

                                                                           En mysig söndagkväll önskas er alla! Kramar Decirèe

1 kommentar:

  1. Desserten fick alla mina arbetskamrater att bli tysta och mumla Mmmmmmmmmmmmm. Min mamma sa att dessertet var ljuvligt god och hon brukar inte uttala sig så ofta. Högsta betyg med andra ord. Tack för samspelet i köket. Kram M

    SvaraRadera