lördag 7 januari 2012

Saffran och apelsincurd

Att bre på en härligt krämig curd på nybakt bröd är helglyx för mig. Citroncurd är en storfavorit men runt julhelgerna så vispar jag alltid till en curd smaksatt med apelsin och saffran.


Så här gör jag:
3ägg, 1,5 dl socker, saft och cest av 1 apelsin och 0,5 gram nystött trådsaffran blandar jag i skål och som jag ställer i ett sjudande vattenbad. Sedan vispar jag hela tiden blandningen tills krämen tjocknar. Därefter tar jag bort skålen med krämen från vattenbadet och rör i 100 gram tärnat smör. När smöret är i blandat är curden klar och kan hällas på burkar. Jag fryser gärna in några småburkar så har jag alltid tillgång till god hemlagad curd.  


Önskar er en mysig fortsättning på helgen! Kramar Decirèe

1 kommentar:

  1. Ser ju gott ut! Jag använder mig alltid av ditt lemon curd recpt som bara är bäst!
    Ser att du också pysslat stjärnor, här hemma har vi två, en ganska samma storlek som din och ett jätte stor. Gillar dem!

    Kram på er!
    Jonna

    SvaraRadera