söndag 2 februari 2014

Havrebaguette med morot



Ibland får jag inte liv i min surdeg. Speciellt vintertid har jag detta problem. Surdegen bubblar till lite men inte med sådan kraft att det är värt att blanda ihop en deg. Om surdegen inte bubblar för fullt så blir det inget bra bröd, det jäser helt enkelt inte.





När surdegen vägrar samarbeta brukar jag baka på jäst. Dock använder jag alltid ekologisk jäst. 

Detta recept använde jag till baguetterna på bilderna.

300 g vatten, 390 g (en blandning av dinkelmjöl, vetemjöl och havregryn), 2 finrivna morötter, 3 g jäst, 9 g salt

Blanda alla ingredienser i en skål. Täck skålen med en plastpåse och låt degen jäsa i rumstemperatur i 8-12 timmar. Därefter häller du ut degen på mjölat bakbord och formar försiktigt till baguetter som gräddas i 250 grader.







Jag har varit och jobbat i London så denna vecka kommer ett inlägg med Londontips. 

Önskar dig en fin start på veckan! Kram D


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar