söndag 9 februari 2014

Saltade karamelltryfflar



Ett lyckat experiment! 

Kokade min favorit dessertsås ”Salted caramel”. I den varma såsen hällde jag i massor av mörk choklad och rörde runt till en underbar tryffelsmet. När smeten stelnat till rullade jag kulor. Som jag sedan doppade i mörkchoklad och därefter rullade i hackade rostade nötter. Dessa blev vansinnigt goda!





1 kopp socker som får smälta i en tjockbottnad kastrull. När sockret fått en härlig brun färg, se upp så att sockret inte bränns, tillsätts 6 msk rumstempererat smör. När smöret är blandat med sockret och har kokat upp tillsätts en kopp med grädde, rör. Ta kastrullen från värmen och rör i 1 tsk havssalt. Därefter rörde jag i hackad mörk choklad ca 250 gram. Tillsätt mer choklad om tryffelsmeten är väldigt lös.

Önskar dig en mysig forts på söndagen! Kramar D

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar