onsdag 23 april 2014

Bröd

Varje vecka bakar jag två bröd, ett ljust och ett mörkt. Det ljusa brödet brukar jag baka på dinkel och durum. Det mörka brödet blir med bas på råg och sedan lite dinkel, vete, havre eller liknade för att balansera upp rågen.

Experimenterar från vecka till vecka beroende på vilka mjölsorter jag har hemma. När min surdeg mår som bäst kan jag baka bröd med enbart råg. Men det krävs en mycket aktiv surdeg om den ska orka jäsa en deg enbart på råg, enligt min erfarenhet.



Mitt basbrödrecept är Sebastiens grundrecept.

750 gram mjöl, 500 gram vatten, 10 gram salt och bubblande surdeg. Jag blandar ihop ingredienserna låter stå en timme eller två. Sedan knådar jag degen förhand. Degen till det ljusa brödet ytterst lite och degen till det mörka brödet lite mer. Sedan får degen jäsa i 5-12 timmar beroende på när jag hinner grädda och när degen är färdig jäst. Längre jästider kör jag i kylen.

Sedan bakar jag ut brödet och gräddar i 230 grader i ca 1 timme. Det färdiggräddade brödet får stå på ett galler och svalna i minst5 timmar innan jag skär upp brödskivor. På detta vis blir brödet extra saftigt.
 
Det är magiskt hur mjöl, vatten och salt kan bli något så gott!
Kramar D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar