torsdag 9 augusti 2012

Pizza bianco

Enkel och härlig sommarmat. Pizza med tunt, tunt skivad nypotatis/färskpotatis och vitlök, chevre och mozzarella samt massor med finhackad persilja.


Jag gör min pizzadeg på 3dl vatten, 4-6 msk surdeg, 1 msk honung, 4-5 msk olivolja, salt och 4 dl vetemjöl samt 3 dl durummjöl. Båda mjölsorterna är ekologiska och stenmalda. Använder Saltå kvarns vetemjöl och ett ekologiskt durmmjöl från Italien som jag hittat via en återförsäljare på nätet. Mängderna av mjölet är ungefärliga eftersom egenskaperna hos ekologiska, tillsatsfria mjölsorter är väldigt olika från mjölpåse till mjölpåse. Det är väldigt olika i hur mycket vätska mjölet suger upp, så jag testar mig fram.  




Knådar degen länge i maskin eller riktigt länge för hand. Sedan får degen jäsa i allt från 6-12 timmar beroende på jäskraften i surdegen samt hur varmt det är i köket. Efter jäsningen bakar jag ut med valfri topping. Denna gång blev det ost, potatis, vitlök och persilja.

Underbart gott! Äts med fördel från fat gjorda av alstammar samt med benen dinglandes över bryggkanten.

Önskar er en mysig dag! Kram Decirèe


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar