tisdag 14 augusti 2012

Socker överallt!

Som ni nog redan förstått så gillar jag traditioner J. Så precis som alla andra somrar skulle det även i år friteras munkar ute i skärgården. Jag använder farmors gamla gryta som hon friterat munkar i sedan pappa var liten.




Degen jäser under natten i kylen och i arla morgonstund formas bullar som fylls med sylt. Denna gång blev det blåbärssylt. Sedan sänks bullarna turvis ner i den bubblande oljan och när de är gyllenbruna tas de upp och rullas i massor av socker. Är barnsligt förtjust i denna process. Det är något speciellt med att se bullar kokas i het olja i jämförelse med gräddning i ugn. Jag blir mer närvarande och en del av processen vid fritering…


Ifjol fick jag lära mig av kusin vitamin, att man alltid bör tävla när man äter munkar. Inte i hur många man orkar äta, utan i vem som klarar av att äta en munk utan att slicka sig runt munnen. Jag förlorade även detta år…

Önskar er en fin dag! Kram Decirèe


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar