fredag 14 december 2012

Årets skörd av pepparkakor

Eller detta är inte alla kakor men en del av dem. När jag var klar med peppisbakandet hade jag ett hav av stjärnor framför mig. Blev bara stjärnor i år, måste ju vara estetiskt tilltalande också J.


Mitt tips för pepparkaksdegen är att alltid mala alla kryddor själv, smaken blir något helt annat än färdig malda. Sedan har jag alltid i lite svartpeppar, de heter ju peppar!kakor. Använder varken ägg, bakpulver eller liknande jäsmedel i min deg, onödigt.


Kokar upp sirap och socker. Har i kryddor, rumsvarmt smör och rör tills smöret smält och allt är blandat. Efter det lite grädde och sedan arbetar jag in mjölet. Denna deg är hållbar och mår bara bra av att ligga och gotta sig i svalt skåp i några veckor. Dock tycks denna ”lagring” av degen gör att den minskar omfång… Eller kan det bero på att det finns någon som älskar peppisdeg i huset?!?!

Önskar er en mysig helg! Kram D


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar