fredag 8 februari 2013

Älskade surdeg!

Min surdeg har inte mått så bra sedan julen… Vinterdeprimerad, kanske ;) Har matat och pysslat men inte fått igång den ordentligt. Bubblat till lite men inte mycket, detta har varit oerhört frustrerande! Jag vill ju baka bröd och jäsa med hjälp av enbart surdeg, ingen jäst.


Men se, om man inte ger sig… I veckan när jag öppnade ungsluckan, förvarar surdegen där just nu för att den skall ha det lite ombonat och dragfritt, så hade surdegen exploderat!!! Det var surdeg i hela ugnen och jag stod och hoppade upp och ner av lycka. He`s back!!!

Så nu har jag minsann bakat bröd och ju mer jag bakar ju bättre mår surdegen och då måste jag baka lite till… Nu är frysen full och jag bara fortsätter. Får överraska grannarna med en brödpåse bakom dörren på lördagmorgon J.




Det är helt fantastiskt vilken lycka det är när surdegen bubblar för fullt. Mina bröd jäser i rumstemperatur till full storlek på 5-6 timmar utan jäst och utan att det färdigt bakade brödet smakar surdeg. Magiskt!!! Ibland vill jag ha rejäla bröd med mycket råg och tydlig surdegssmak men ibland vill ja endast ha ett ljust bröd som inte smakar surdeg utan den fantastiska aromen från de stenmalda durum- och vetemjölet får framträda med all sin kraft. För att lyckas med det behöver det vara kraft och energi i surdegen.



Igår när jag åt en smörgås på nybakat bröd med enbart skärgårdssmör som pålägg, njöt hela jag med alla sinnen. Tänka sig att bonden tillsammans med solen och regnet pysslat om säden, mjölnaren med hjälp av sin gamla kvarn med stora stenar malt säden till mjöl som sedan jag med mina händer, vatten, salt och en ugn skapat till ett bröd. Vad är inte det om näring för både magen och själen…

Önskar er en underbar helg! Kramar D


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar