fredag 12 april 2013

Homemade ricotta

Tänkte att det inte kunde vara så svårt att göra egen ricottaost och det var det inte heller! Och dessutom blev den fantastiskt god, mycket godare än de olika varianter jag köpt. En stor fördel med att göra egen ricotta är att jag själv väljer mina råvaror, så långt som möjligt ekologiska och behöver inte tänka på konstiga tillsatser.


Jag använde 1 liter mjölk (3%), 5 dl grädde, en stor nypa havssalt och saften från en stor citron. Mjölk, grädde och salt hällde jag i en kastrull värmde upp till 85 grader. Därefter hällde jag i citronsaften och rörde runt. Ostmassan stod i kastrullen ca 30 minuter. Efter det hällde jag ut massan på en silduk och knöt ihop till en ”boll” som jag hängde upp på en pinne. La en bunke under den hängande ”bollen” som samlade upp all överflödig vätska som rann ut. Vätskan använde jag sedan när jag bakade bröd, här slängs inget J. Ostbollen stod och droppade av i ca 20 timmar.  Sedan hade jag en underbart god och krämig ricotta!


Önskar er en härlig start på helgen! Kram D


2 kommentarer:

  1. Ja det var verkligen gott! Och lika gott blev det andra gången. Smör- och vitlöksstekt spenat passade perfekt till :)

    SvaraRadera