söndag 14 april 2013

Tryffeltårta med marängkräm



Testade på att baka en annorlunda tryffeltårta än den jag oftast brukar baka. Denna gång gjorde jag botten av kaksmulor och smält smör så att det blev ett som ett skal. Kakskalet fyllde jag med en tryffelkräm gjord på mörkchoklad. Eftersom skalet höll samman tårtan så kunde tryffeln vara lite lösare än när jag gör min vanliga tryffeltårta. Dekorerade tryffeltårtan med ett tjockt lager av marängkräm.


Balansen mellan knaprig botten, len tryffelkräm och fluffig marängkräm blev jätte bra. Dessutom blev det bra jämvikt mellan söt marängkräm och den mörka tryffeln. Marängen upplevdes inte alls så söt i smaken, som maräng annars kan kännas som. Ett bra experiment som kommer att bakas igen.


Önskar er en mysig söndag! Kramar D


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar