fredag 9 maj 2014

Bananpudding



När jag var i New York testade jag denna enormt populära dessert, bananpudding. Det var sött, riktigt sött och konsistensmässigt lite konstigt… Så jag tyckte inte alls att det var någon gastronomisk höjdare.




Dock var mitt ressällis super förtjust! Så bestämde mig för testa att göra en egen variant.

Bakade en vanlig sockerkaka. Kokade en burk med kondenserad mjölk i 3 timmar så att det blev dulce de leche. Kokade en vaniljkräm och skar upp bananer. Blandade ihop vaniljkrämen med ca ½ burken dulce de leche. Blandade sedan i sockerkaksbitar. Fyllde glasburkar med smeten varvat med bananskivor. Burkarna vilade i kylen i ca åtta timmar. Efter 30 minuter i rumstemperatur var det dags för avsmakning…






Sött, riktigt sött och nja konsistensmässigt inte i min smak. Men övriga smakprovare var lyckliga! Underbart! Så fantastiskt gott! Så kanske bara mina smaklökar det är fel på… :)

Önskar er en underbar helg! Kramar D





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar