söndag 29 maj 2011

En tårta till mamma

Här i Sverige firas alla mammor idag, söndagen den 29 maj. Jag fick en beställning på en morsdagstårta för ganska länge sedan. ”En tårta med lakrits och som är jätte fin vill jag ge min mamma på morsdag”, löd beställningen. Kombinationen lakrits och choklad kändes för mastigt i maj när hela naturen spirar. Ville baka en tårta som speglar en flärdfull kvinna… Därför blev det en citron och lakrits tårta.


Botten bestod av krossade lakritskakor och nötter, ovan på det ett lager med lemoncurd. Sedan en frisk och fluffig citronmousse och ovan på det ett tunt lager med lakritsgelé. Avslutade med ett tjockt lager med marängkräm och dekorerade med liljor.

Det jobbigaste med bakandet av tårtor är att man inte kan smaka på tårtan, för att se om alla smakkombinationer blev bra, innan man serverar tårtan. När det gäller beställningstårtor så smakar jag ju aldrig på slutresultatet och får endast hålla tummarna för att smakerna blev lyckade tillsammans.



Kram Decirèe

2 kommentarer:

  1. Länge sedan sist,sorry! Har haft helt löjligt mycket att göra så bloggen har fått stå lite på sidan tråkigt nog...

    Din tårta ser alldeles urgod ut! Älskar kombinationen citron och lakrits, helt bäst!!
    Måste pröva laga något liknande! Sköt om er och förlåt bristen på kommentarer, jag läser allt och njuter!!!

    Kram Jonna

    SvaraRadera
  2. Ingen fara! Antar att du har mycket att göra inför flytten...

    Fick ett sms igår kväll: "Underbar, fantastisk, himmelsk otrolig! Perfekt! Tack Decirèe!" Så jag utgår ifrån att tårtan blev en lyckad morsdagspresent :)

    SvaraRadera