tisdag 24 maj 2011

Pappas tårta

Till pappas stora dag bakade jag en naturligtvis en tårta. Det blev en citronbotten som fylldes i fem lager med rabarberkompott och jordgubbsmousse. Runt tårtan bredde jag på ett tjockt lager med citronmarängkräm. Tårtan dekorerades med Syrenblommor och kanderade pumpa- och solrosfrön. Ofta när jag äter tårta tycker jag att konsistensen i munnen blir för mjuk och fluffig, därför brukar jag använda mig av något knaprigt som ger lite tuggmotstånd när jag dekorerar mina tårtor. Ofta blir det kanderade nötter eller frön som jag strör runt tårtan.

Jag använder aldrig grädde att dekorera tårtor med längre. Efter att jag upptäckte marängkrämen så använder jag den alltid till mina "gräddtårtor". Krämen är så oändligt mycket bättre än grädde. Den är godare, den blir mycket finare, det är enklare att spritsa marängkrämen och dessutom är den mycket mera hållbar när det är varmt väder. Grädden skär sig så snabbt sommartid.
Marängkräm


                                                                                            Kramar Decirèe



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar