tisdag 20 september 2011

Barndomsminnen...

Vet inte med total säkerhet men antar att det var chokladbollar som jag bakade då jag första gången experimenterade själv i köket. Är så glad att jag under min barndom fick möjlighet till att laborera fritt i köket. Det var där jag la grunden för mitt livs stora intresse. Så tack mamma och pappa!



Har blivit besatt av smörkrämen från Gateau Opera. Jag använder den till mycket just nu. Den är så fantastiskt god att jag planerar in det ena efter det andra bakexperimentet utgående från denna smörkräm. Så här kommer receptet:


Smörkräm:
300 g strösocker
5 äggulor
500 g rumstempererat smör
Gör så här:
Fukta sockret med lite vatten i en kastrull, låt koka upp, skrapa ned kanterna med slev eller stekspade doppad i vatten för att förhindra att sockret kristalliserar sig. Koka upp sirap tills det går att gör en mjuk kula av den (121 ° C).
Vispa under tiden äggulor på hög hastighet tills de är lätta och luftiga. När sockret har kokat till rätt temperatur, hälls det långsamt, i en tunn stråle, ned i äggulesmeten under kraftig vispning.
Fortsätt att vispa på låg hastighet tills blandningen svalnat till rumstemperatur.
När det svalnat till samma temperatur som smöret blandas smöret ner lite i taget under fortsatt vispning. Smaksätt smörkrämen efter eget tycke och smak! Den är gudomlig!!!

Denna gång gjorde jag chokladbollar med smörkrämen som bas. Lyxade dessutom till bollarna med smält 70% mörkchoklad. Gjorde både klassiska bollar rullade i kokos och en mer dessertliknande skapelse med chokladbollssmet i burk med grädde och kokos. Kaloririkt och mumsigt!



Kramar Decirèe



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar