torsdag 8 september 2011

Chokladfrossa

Hur firar man bäst att man blir ett år äldre? Jo man samlar en drös med härliga vänner på en italiensk restaurang och äter gott och njuter av det fantastiska sällskapet. Därefter bjuder man på chokladfrossa hemma i ett halvfärdigt hem…


Det blev chokladtårta med touch av apelsin, whoopies med Amarettosmörkräm samt choklad- och lakritsfudge. Jag och ugnen börjar bli ytligt bekanta… Ugnen vägrar kompromissa och lära känna mig så jag får lära känna ugnen på alla tänkbara sätt och fortsätter att experimentera. Några ytte pytte steg framåt...

Detta var första gången jag kokade fudge och det blev gott men väldigt sött. En bit räcker för att släcka sötsuget. Smaksatte med mörkchoklad och lakrits, en säker kombination när några vänner älskar lakrits.


Whoopiesarna fyllde jag med en smörkräm inspirerade av Gateau Opera. Smörkrämen blir fantastisk när man gör den med sockerlag uppkokad till 121 grader. Så tack M ännu en gång för utmaningen och inspirationen!


Tårtan blev en riktigt mäktig skapelse med två olika chokladfyllningar. En mörk smaksatt Cointreau och en mjölkchoklad med finhackade syltade apelsinskal.






Somnar lycklig efter en kväll som denna, vad vore livet utan underbara vänner?!? Saknade dock alla östliga, men ni finns med i hjärtat.

Kramar Decirée

1 kommentar:

  1. Puss på dig kompis!!
    Underbar chokladfrossa, jätte vackra bakverk som ser sååå goda ut!
    Vad roligt att du börjar bli vän med ugnen, har tyckt så jätte synd om dig :-(

    Kram; J

    SvaraRadera