onsdag 14 november 2012

Äppelmos

I år fick jag tag på supergoda, saftiga och riktigt söta äpplen att koka mos på. Eftersom äpplena i sig själva hade en fantastisk smak så vill jag inte tillsätta något socker. Så efter att ha kokat upp äppelbitar, mixade jag allt till en mos och rörde därefter i färskpressad citronjuice för att bibehålla den ljusgula färgen.


Men då kommer det till detta med hållbarhet… Utan socker så angrips moset av mögel väldigt fort… Hm hur skulle jag lösa detta? Jo genom att frysa in moset i små silikonformar. Då kan jag på kvällen ta ut en ”puck” med äppelmos och lägga den i en tallrik, var moset får tina under natten. På morgonen är det bara att tillsätta gröten och frukosten är klar! Ingen risk att en halv burk med äppelmos möglar bort i kylen. J

Önskar er en fin onsdag! Kramar D


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar