onsdag 21 november 2012

Sébastien Boudet TACK…

…för bland de två bästa dagarna i mitt liv! Kursen med Sebastién i helgen var allt jag någonsin kunnat drömma om. Det är få gånger i livet man får möta en människa som ger så mycket, i och för sig hade jag ju betalat för att gå kursen ;) så Sebastiéns roll var ju att ge, men inte det jag syftar på…


Sebastien har en filosofi som är så genomtänkt och grundar sig på värderingar som ligger nära mina egna men som jag inte alls klarar av att omsätta i praktiken inom alla områden. Men med Sebastiéns hjälp så har jag fått ord på hur jag tänker kring råvaror, industri, min roll som konsument samt hur detta hänger ihop till en ett ekorrhjul. Ett hjul som jag inte vill vara en del av. Så tack Sebastien för omvälvande dagar som utvecklat mig och mina tankar!


Nu till kursens innehåll dvs. att baka bröd med surdeg och lyckas med det! Jag har fått lära mig så oändligt mycket nytt kring bakandet också. Först och främst blir det inga fler degblandare som används vid brödbakning. Mina degar kommer alltid att göras för hand från och med nu. Denna process är oerhört vacker, rogivande och kommer hjälpa mig att utvecklas i bakandet genom att jag lär känna mina degar genom mina händer.




Tänk att ett bra mjöl som blandas med vatten och salt genom en timmes vila, av sig själv skapar ett fantastiskt glutennät. Kemi och magi!


Sedan blir det aldrig mera jäst i bröddegen, inte ens lite. För att citera Sebastién, ” Genom att använda jäst i degen så tror du ju från start att du kommer att misslyckas med brödbakandet om du använder enbart surdeg” Det är så sant! Har ibland använt lite jäst för att försäkra mig om att jag lyckas med jäsningen. Lite svårt att lyckas om jag utgår ifrån att jag kommer att misslyckas…


Sedan blir det nog lite jäst i bullarna, men enligt Sebastiens metod så behövs bara 1 gram. Så det skall testas vid lussebaket.

Sebastien blandar teori och praktik under kursen. För att förstå måste ni veta varför, mantrar han på under hela kursen. Och gång efter gång lyser vi upp, jaha! det är därför! Bakning är kemi, teori är nödvändigt för att förstå. Har tyckt att det varit tråkigt förut, men se det är det inte med rätt lärare.


Vilken jäsning vi fick till på våra bröd helt utan jäst, bara mjöl, vatten och salt och så tid. Bästa smaksättaren någonsin är tid! Kommer hädan efter alltid smaksätta med tid.




Fantastiska bröd fick vi äta och ta med oss hem. Nu börjar en ny resa kring brödbakandet som jag kommer dokumentera här på bloggen.

Kramar Decirèe





2 kommentarer:

  1. Tack Själv Decirée! Det är jätte roligt att höra att du var mer än nöjd med kursen! Lycka till med alla dina projekt och hoppas att våra vägar korsas igen snart!
    Kram/ Sebastien

    SvaraRadera
  2. Korsade vägar hoppas jag också på! Och tack ännu en gång! Kram/ D

    SvaraRadera