lördag 12 oktober 2013

Och så den sista, Same same but different…

Samma grundrecept på dessa citron- och rosmarinkakor, bara annan smaksättning.


Grundrecept för småkakor:

250 gram smält, avsvalnat smör
190 gram lättvispad grädde
410 gram socker (jag använder oraffinerat ekologist råsocker)
200 gram sirap (jag använder Cane sirap)
650 gram vetemjöl
20 gram bikarbonat

Valfri smaksättning, denna gång ökade jag mängden mjöl med 20 gram då jag tillsatte saften från en citron. I de torra ingredienserna blandade jag citroncest och några msk finhackad rosmarin. Den rosmarin som jag plockade upp i bergen på Amalfikusten, lycka! :)

Blanda torra ingredienser och sedan alla flytande ingredienser. Rulla små bollar av degen och låt vila ca en timme innan gräddning. Vilan behövs för att smakerna skall få utvecklas och mjölet dra åt sig vätskan. Grädda i 10-15 minuter på 175 grader.


Hoppas ni har en mysig helg! Kramar D


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar