tisdag 8 oktober 2013

Same same but different…

Att jag bakar mycket småkakor borde ni som läser bloggen veta. Har många! kakburkar i köket som alltid är åtminstone halvfyllda med olika småkakor.

Men egentligen så använder jag inte så många olika recept när jag bakar utan utgår ifrån samma grundrecept och ändrar bara på smaksättningen.

Sedan blir också slutresultatet väldigt olika beroende på en massa aspekter…

Exempelvis är slutresultatet är oerhört beroende av mjölet. Eftersom jag alltid använder ekologist, tillsatsfritt och stenmalet mjöl så blir mitt bakande alltid lite experimenterande :). Beroende på vädret när säden vajade på fälten så får mjölet väldigt olika egenskaper. Speciellt gäller det förmågan att suga upp vätska. Efter en sommar som i år kommer mjölet från Stockholmsregionen vara fantastiskt, det kommer kunna suga upp mängder med vätska vilket ger oerhört saftigt bakresultat.


Detta är ett av mina grundrecept för småkakor:

250 gram smält, avsvalnat smör
190 gram lättvispad grädde
410 gram socker (jag använder oraffinerat ekologist råsocker)
200 gram sirap (jag använder Cane sirap)
650 gram vetemjöl
20 gram bikarbonat

Valfri smaksättning

Blanda torra ingredienser och sedan alla flytande. Rulla små bollar av degen och låt vila ca en timme innan gräddning. Vilan behövs för att smakerna skall få utvecklas och mjölet dra åt sig vätskan. Grädda i 10-15 minuter på 175 grader.

Slutresultatet på kakorna hänger också mycket samman med gräddningstiden. Kortare tid i ugnen ger mjuka kakor, lite längre tid ger knapriga och lite sega i mitten och lång tid i ugnen ger hårda, lite skorpaktiga kakor. Du får testa dig fram vilka tider som gäller i just din ugn för att få det resultat du önskar.

Jag har aldrig bakat enbart på grundreceptet utan alltid tillsatt någon form av smak.

På bilderna i detta inlägg är det kardemumma kakor. Blandade med de torra ingredienserna

40 gram nystött kardemumma.


Om kakorna skulle flyta ut för mycket enligt din smak så bör du vid nästa bakningstillfälle öka mängden mjöl. Flyter det inte alls ut bör du minska mängden mjöl. Allt hänger på kvalitén på det mjöl du använder. Experimentera dig fram! :)

Kramar D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar