torsdag 10 oktober 2013

Same same but different… Fortsättning!

Samma grundrecept på dessa choklad- och mintkakor, bara annan smaksättning.


Grundrecept för småkakor:

250 gram smält, avsvalnat smör
190 gram lättvispad grädde
410 gram socker (jag använder oraffinerat ekologist råsocker)
200 gram sirap (jag använder Cane sirap)
650 gram vetemjöl
20 gram bikarbonat

Valfri smaksättning, denna gånga minskade jag mjölet med 50 gram och tillsatte 50 gram kakao. I den lättvispade grädden blandade jag i 2 msk ekologisk pepparmyntsolja.

Blanda torra ingredienser och sedan alla flytande ingredienser. Rulla små bollar av degen och låt vila ca en timme innan gräddning. Vilan behövs för att smakerna skall få utvecklas och mjölet dra åt sig vätskan. Grädda i 10-15 minuter på 175 grader.

Om du använder syntetiskt framtagen pepparmint så får du testa dig fram med mängden.

Om du testar att baka skriv gärna en kommentar, skoj att veta vad du experimenterat dig fram till :) Kramar D

2 kommentarer:

  1. Gud så gott!! Vill ha receptet på "snökakorna" oxå. De är underbara: )
    Kram C

    SvaraRadera
  2. Hej! Mitt svar har inte publicerats... nytt försök! :)
    Lovar lägga ut receptet på snökakor! Problemet är bara att jag inte riktigt har koll på mängden av ingredienserna... Nästa gång jag bakar snökakor skall jag väga allt och skriva upp så att receptet kommer ut på bloggen i god till jul. Kramar D

    SvaraRadera