tisdag 5 november 2013

Biscotti

Har experimenterat mycket med många olika biscottirecept. Oftast blir smaken bra men konsistensen blir för smulig…

Detta recept blir konsistensmässigt riktigt bra. Knapriga och luftiga. Men jag vet inte om jag är helt nöjd med smaken… Ibland tycker jag att de är riktigt goda och ibland blir jag besviken. Problemet är nog avsaknaden av smör… Småkakor bör ju innehålla smör för att få god smak. Men alltid när jag bakar just biscottin med smör så blir kakorna så smuliga i konsistensen.

Testa och återkom gärna med vad du tycker! :)



2 ägg och 1 ½ dl socker vispas pösigt. Blanda 3 dl mjöl, 1 tsk bakpulver och nypa salt. Blanda de torra ingredienserna med äggvispet.

Smaksättning: I äggvispet, innan mjölblandningen, kan du ha i frön från en ½ vaniljstång, cest från apelsin, lime eller citron eller någon krydda. Välj det du tycker om.

I den kletiga smeten har du slutligen i totalt 100g hackade nötter och/eller choklad. Rör allt till en jämn smet.

Häll ut smeten till en längd på en plåt. Grädda i 200 grader i ca 15 minuter. Skär upp den gräddade längden i snittar. Torka kaksnittarna i ugnen på 100 grader ca 20 minuter tills biscottin är knapriga.

Önskar dig en mysig höstkväll! Kramar D


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar