lördag 23 november 2013

Scones

Det viktigaste när man bakar scones är att använda ett riktigt bra mjöl. Jag använder alltid stenmalet ekologiskt mjöl. Årets dinkelmjöl är fantastiskt då vädret var så gynnsamt för säden i somras. Testa exempelvis Warbro Kvarns dinkelmjöl, fantastiskt!


Enkelt och gott, här kommer mitt recept på scones. Jag har inget socker i degen, tycket inte att det behövs.

210 gram dinkelmjöl, en nypa salt, 1 ½ tsk bakpulver blanda dessa torra ingredienser. Finfördela 50 gram smör i mjölblandningen. Rör sedan i 90 gram mjölk och 40 gram grädde. Arbeta ihop till en deg och forma scones, stora, små eller mitt emellan. Grädda i 200 grader i ca 12 minuter.

Jag njuter mina scones som de är nygräddade. Ibland äter jag sconesen med smör och ibland med vispad grädde och rårörda blåbär, gott!

Ha en fin helg! Kramar D  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar