fredag 15 november 2013

Godaste chokladsåsen!



Ja det tycker i alla fall jag. Inte så söt trots att den innehåller en hel del socker. God till det mesta när det passar med chokladsås men jag gör den oftast till glass.





2dl socker, 50 g rumstempererat smör, 1 dl rumstempererad grädde, 80 gram finhackad mörkchoklad av bra kvalité och en stor nypa havssalt.

Smält sockret i en tjockbottnad kastrull på svag värme. Låt sockret puttra tills det når en djupbrun färg. Här behöver man se upp så att sockret inte bränns, så titta ner i kastrullen hela tiden! Rör i smöret. Var försiktig för det kommer bubbla ordentligt. När allt smör har smält in i sockret tar du kastrullen från värmen och rör i grädden. Se upp det bubblar till nu också. Sedan tillsätter du chokladen och rör tills den har smält. Slutligen smaksätter du med havssalt.

Såsen håller sig länge i kylskåpet. Jag brukar förvara min överblivna chokladsås i små glasburkar som jag sedan värmer upp i sjudande vatten när jag önskar varm härlig chokladsås.

Önskar dig en mysig helg! Kram D


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar