fredag 20 december 2013

Äntligen recept på snökakor!

Dessa är mina favvosar till jul. Burken med dessa kakor är så vacker på hyllan i köket. Ser riktigt vintrigt ut. Och de är goda också J

Här är receptet:
200 gram smält mörk choklad. Vispa 120 gram rumstempererat smör med 290 g råsocker så att det blir pösigt. Tillsätt 2 ägg, ett i taget under vispning. Tillsätt frön från ½ vaniljstång, 10 g nystött kardemumma och den smälta chokladen.
Blanda 310 gram vetemjöl med 50 g kakao och 9 g bakpulver samt en nypa havssalt. Rör ner mjölblandningen i smör- och chokladsmeten samtidigt med 50 g mjölk. Degen blir kladdig.
Packa in degen i papper och plast, låt stå i kylen ett dygn.
Forma små bollar av degen som du plattar till något. Sedan vänder du kakorna först i strösocker och sedan i florsocker. Grädda kakorna i 175 grader i ca 12-14 minuter. 

Eftersom jag fått frågan om detta recept några gånger så förväntar jag mig se en kakburk med snökakor nästa gång jag besöker Enskede!;)
Önskar dig som läser bloggen en fin helg! Tack för att du besöker min blogg och jag hoppas att du får inspiration till eget stökande i köket.
Kramar D

1 kommentar:

  1. Absolut; ) Dessa ska bakas i mellandagarna, el innan om tid finns! Stor Kram C

    SvaraRadera