onsdag 18 december 2013

Lakritskola med citron



Ännu mer kola! Som sagt till jul skall det kokas och mumsas kolor! :)

Kombinationen av lakrits och citron är perfekt, tycker jag.





Recept:

Blanda 150 g smör, ½ dl kakao, ½ dl lakrits granulat, 3 dl vispgrädde, 4 ½ dl socker, 1 ½ dl sirap i en kastrull och låt kolasmeten koka på svag värme. Rör om då och då. 

Koka tills du når ökad konsistens. Jag gör kulprov med jämna mellan rum för se när kolasmeten är klar. I de flesta recept rekommenderar man att kolan ska koka till 125 grader men jag tycker inte det blir bra. Utan föredrar att göra kulprov. Dvs hälla lite smet i kallt vatten och känna med fingrarna om massan har rätt konsistens.

När smeten är klar häller jag upp den på bakplåtspapper och river över massor med finrivet citronskal. Några minuter senare strör jag över lite havssalt.  Efter ett dygn i kylen skär jag upp lämpliga bitar och packar in i papper.

Kramar D


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar