måndag 16 december 2013

Chokladkola med vanilj



Kolor i många olika smaker hör julen till. Denna med choklad och vanilj toppad med havssalt är underbar.





Det  viktiga när man kokar kola är att man inte får koka för länge. Jag vill inte ha halvhård kola utan den skall vara mjuk. Gärna så att det blir en lååång seg tråd när man biter av en tugga. Mina kolor håller inte formen i rumstemperatur utan flyter ut. Därför packar jag in mina kolor i papper så att de håller formen även när de står framme.
 





Recept:
Blanda 150 g smör, 3/4 dl kakao, 3 dl vispgrädde, 4 ½ dl socker, 1 ½ dl sirap i en kastrull och låt kolasmeten koka på svag värme i ca 15 minuter. Rör om då och då. 

Tillsätt frön från 1 vaniljstång och den urskrapade vaniljstången. Koka vidare tills du når ökad konsistens. Jag gör kulprov med jämna mellan rum för se när kolasmeten är klar. I de flesta recept rekommenderar man att kolan ska koka till 125 grader men jag tycker inte det blir bra. Utan föredrar att göra kulprov., dvs hälla lite smet i kallt vatten och känna med fingrarna om massan har rätt konsistens.

När smeten är klar häller jag upp den på bakplåtspapper och tar bort vaniljstången. Några minuter senare strör jag över lite havssalt.   

Efter ett dygn i kylen skär jag upp lämpliga bitar och packar in i papper.

Kramar D



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar