tisdag 7 februari 2012

Smaker går i perioder för mig. Just nu har jag snöat in mig på ingefära. Har ingefära i det mesta. Färsk riven ingefära sätter en perfekt piff på det mesta i matväg. Speciellt kyckling och fisk blir mycket gott om de marinernas med en blandning av tamari, ingefära, lime, vitlök och honung.


När det gäller bakverk så föredrar jag att använda torkad hel ingefära som jag river mycket fint. Smaken som utvinns genom att själv riva ingefäran i jämförelse med om man köper färdig malen går helt enkelt inte att jämföra.


Inser att jag bakar en hel del småkakor J Men är lite manisk med mina kakburkar i köket. De måste var fyllda till åtminstone hälften och burkarna är sju till antalet, så…  Och av någon konstig anledning så minskar mängden i burkarna markant speciellt efter helger…   


Dessa ingefärskakor är knäckiga och goda. Sirap, smält smör och vispad grädde bygger upp den perfekta konsistensen på dessa kakor.

En fin tisdag önskas er alla! Kramar Decirèe


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar