tisdag 24 april 2012

Tjhii!



Jag lyckades J! Mitt först ljusa bröd helt utan jäst. Eller okej mitt första höga och fina ljusa bröd utan jäst. Har ju några försök bakom mig… Pizza och andra platta ljusa bröd har jag lyckats med ganska väl utan jäst. Och mörka surdegsbröd med kraftig surdegssmak utan jäst har funnits i repertoaren en tid. Men detta är det fösta ljusa lyckade brödet.




Använde mig av vetesurdeg och lite, lite rågsurdeg, då jag upplever att den har lite mera kraft. För övrigt ekologiskt dinkel- och vetemjöl samt naturligtvis salt. Använde mitt favvo salt från Sicilien.


Jag kan inte sluta fascineras av att det enda som behövs för ett underbart bröd är mjöl, vatten och salt samt tid J För ett härligt, gott bröd behöver tid för att långsamt jäsa och utveckla smakerna.

En skiva bröd, nygrillad sparris, smör och lite flingsalt. Finns det något godare?!?


Önskar er alla en fin dag! Kram Decirèe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar