fredag 29 juni 2012

Croissanter


Jag har tänkt och tänkt och tänkt men aldrig kommit till skott förrän nu. Måste nog erkänna att jag känt mig osäker. Känt att detta med att baka croissanter varit en stor utmaning. Men se det gick vägen J

Inte blev de så fina och det krävs lite mer övning innan det är så där perfekt frasiga, men nöjd är jag. Nybakta med citrusmarmelad smakade de riktigt gott.


Jag använde surdeg och lite jäst, måste ju utmana mig lite ;) det där med enbart jäst i degen känns lite för enkelt. Det tog två dygn innan jag kunde mumsa croissanter, men det var det värt. När degen hade kalljäst klart så var det tid för inkavling av smöret, vilket var en rolig process. Då jag ville ha mina croissanter till frukost så måste jag ju kavla under natten. Med två timmars mellanrum ringde klockan och jag steg upp tog ut degen ur kylen kavlade och vek och plastade in för kylen igen. Efter tredje kavlingen och vilan så fick jag äntligen baka ut mina croissanter. Innan gräddning kunde jag se på degen att jag hade lyckats kavla in skikt, vilket jag var oerhört stolt över. Sedan efter gräddningen syntes inte skikten lika bra, men det är bara att öva vidare…


Nu får jag hoppas att jag inte endast hade nybörjartur!

Ha en härlig fredag! Kram Decirèe



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar