måndag 11 juni 2012

En hööög tårta!

Nu fick jag äntligen användning av min nya kvadratiska bakform som jag köpte i London i vintras. Problemet har varit avsaknaden av lämpligt fat att placera en fyrkantig tårta på. Men vid mitt senaste besök i Helsingfors köpte jag ett fint kvadratiskt tårtfat som passar perfekt.




Denna tårta var inspirerad av typiska amerikanska tårtor. En mörk, kraftig tårtbotten med en intensiv smak av choklad. Jag fyllde tårtans fem lager med en choklad och lakrits smörkräm, precis som i USA. Men jag minskade avsevärt på smöret, i jämförelse med de olika recept på smörkräm som finns i mina bakböcker från Amerika. Jag hade istället i massor av smält mörkchoklad. Jag dränkte också varje kakdel med en lakrits- och chokladdryck som jag kokade ihop. Detta gör man tydligen inte i landet där borta, men i mitt tycke måste tårtorna bli väldigt torra utan dränkning.


Tårtan blev enorm! Tror faktiskt den skulle ha räckt till en hel armé ;) Det viktiga med dylika tårtor är att de bör serveras rumstempererade. Kylkåpskalla smakar de inte alls lika gott.

Nu är det bara sex tårtor kvar att presentera ;)!

Ha en bra dag! Kram Decirèe

1 kommentar:

  1. Tjusigt med fyrkantiga och höga tårtor! Jag söker med ljus och lykta efter fyrkantiga tårtfat. Men i Sverige verkar det vara omöjligt att få tag i. USA har dock många och fina. Men det blir rätt dyrt med frakt, tull och annat.

    /Lina

    SvaraRadera