måndag 25 juni 2012

Rabarberpaj


Hela processen med att baka rabarberpaj är så underbar. Det är sommar, man är ute och plockar rabarbern, ansar den och går sedan in i köket för att börja bakandet…


Jag skär till rabarberstjälkarna i små bitar som får ligga i en skål med råsocker och dra i nästan ett dygn. Därefter gör jag ett pajskal av mördeg som jag fyller med en krämig mandelkräm, rabarbern som gottat till sig och ovan på det strör jag en havre- och nöttopping. Denna paj är godast rumstempererad så efter gräddningen dröjer det ännu någon timme innan jag äntligen får smaka…




Det är något visst med att längta! En bakningsprocess som innehåller många moment som sträcker sig över två dagar, skapar längtan. Jag är övertygad att en smakupplevelse är mer fantastisk om man längtat efter den under en tid i jämförelse med om den tillfredsställs omedelbart…




Önskar er en underbar start på veckan! Kram Decirèe





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar