tisdag 19 juni 2012

En klassisk tårta

På ett tårtkalas behöver det naturligtvis finnas en klassisk grädd- och jordgubbstårta. Jag bakade klassiska ljusa tårtbottnar. Fyllde fem lager med yoghurtgrädde, jordgubbar och lemon curd.



Gillar att få en lite syrligare smak på grädden och rör därför oftast i krämig yoghurt i den vispade grädden. Smaksatte också grädden med frön från en vaniljstång. Jordgubbarna mosade jag och rörde sedan i lite lime och råsocker. Lemon curden gjorde jag enligt mitt favvo recept.

Även denna gång valde jag att fukta bottnarna lite. Denna tårta med vaniljmjölk, vaniljstång som kokade upp i mjölk. Blötläggningen gjorde den höga tårtan lite svajig, men väldigt saftig.


Klädde tårtan med ett lager yoghurtgrädde runt om och toppade med blåbär. Röda jordgubbar passade inte in i helheten… Så det fick bli blåbär som garnityr, så att tårtan färgmässigt skulle passa in bland övriga vita och bruna tårtor. Är man estetiker så är man! ;)   

Önskar er en fin kväll! Kram Decirèe



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar