onsdag 16 januari 2013

Ett misslyckande + ett misslyckande =

… ja vad kan det bli, katastrof?!? Nja det beror nog på hur envis man är… Ja, jag är inte den som ger upp i första taget.

Brukar alltid kandera nötter i stekpanna. Men efter att ha läst om ett tips i en tidning bestämde jag mig för att kandera i ugn. Blev inte lyckat! Så där stod jag med en plåt med massor av olika nötter i någon grötig, matt och klumpig sockermassa…

Sedan kokade jag chokladfudge, på 400g av fin mörk Valrhona choklad. Blev ett totalt misslyckande! Fudgen skar sig och jag hade en gryning massa som simmade i smör…



Irriterad, arg och djupt besviken stod jag där med min plåt med nötter och chokladkolamassan… Jag kan inte slänga detta! Det är ju jätte dyra ingredienser och smaken på mina misslyckanden var det ju inga fel på.

Så jag gjorde en browniesmet, slängde nötterna i mixern och hällde ut nötkrosset över smeten i plåten. Strödde också över hackad torkad frukt. Och slutligen smulade jag över chokladkolamassan. Efter gräddning och ett dygn i kylen hade jag en riktigt god och lite annorlunda brownie. Fått en hel del beröm för den av de som smakat…


Så misslyckas du i köket, släng inget om det smakar okej. Tänk om, tänk nytt och förverkliga!

Kramar D
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar