fredag 8 mars 2013

Cookies!

Har länge experimenterat med olika recept för amerikanska kakor. Vill komma fram till ett optimalt recept som ger söta, men inte för söta, sega, knapriga och vackra cookies. Problemet är mängden mjöl, tror jag…


Då jag använder stenmalet ekologiskt mjöl så skiljer sig bakegenskaperna ganska mycket från mjölsäck till mjölsäck. Ibland så suger mjölet upp väldigt mycket vätska medans ibland mycket mindre. Därför blir det lite problematiskt med mängden mjöl. Vilket resulterar i att mina kakor ibland blir för ”bulliga” i formen och ganska torra när jag haft i för mycket mjöl. Men att börja baka med mjöl som innehåller tillsatser, för ett jämnare bakresultat är otänkbart, så jag experimenterar vidare.

Jag behöver ta det lite lugnare och lära känna mina kakdegar bättre så att jag vet hur den optimala konsistensen ska kännas i mina händer.  Ja det är nog lösningen, att istället göra kakdegar förhand och inte i maskin som jag ofta gör. Åtminstone tills jag lärt känna degarna ordentligt. J


Dessa kakor blev jag riktigt nöjd med. Och de försvann ofantligt snabbt från kakburken i köket! Så tydligen var smaken också väldigt bra J.

Önskar er en mysig helg! Kramar D




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar