fredag 29 mars 2013

Eataly i Rom

Ett varuhus i tre våningar med bara mat! Ett paradis… Eller?



Eataly är en matvaruhuskedja, som finns ibland annat New York, som fokuserar på enbart italiensk mat. Och för en tid sedan öppnades det första matvaruhuset i Italien i Rom.

Här finns allt! Både att njuta av på plats eller köpa med sig hem. Bageri, konditori, glassbar, pastatillverkning, buffelmozzarella görs bakom stora fönster så att man kan följa hantverket. Det finns otaliga restauranger att äta på och de finns utspridda lite här och där mellan hyllorna som är fyllda med olika delikatesser.




Det är en otrolig upplevelse att strosa omkring i detta mattempel. Det tog mig flera, flera timmar innan jag var nöjd och kunde ta den 20 minuter långa promenaden tillbaka till Roms stadskärna.


Köpte med mig en hel del godsaker. Dock var jag besviken på det vi åt, den nygjorda mozzarellan var godkänd men inte i närheten av den jag åt för några somrar sedan när vi besökte en liten tillverkning på landsbygden i Campanien. Potatispizzan var en total flopp i jämförelse med Fornos. Dock var glassen på chokladavdelningen god och värd att testa. Smakmässigt är eataly ingen större upplevelse, men som fenomen och att botanisera bland produkter är det ett himmelrike.




Eataly är absolut värt ett besök och visst kommer jag att återkomma. Men inget, absolut inget slår de små delikatessbutikerna som drivits i generationer inom familjer som brinner för sina produkter. De lär känna just dig som kund genom smakbitar och kommunikation (italienska, några engelska ord och en hel del kroppsspråk)fram tills de hittar just det rätta för dig och du får smaka på något helt gudomligt. När du lämnar den lilla affären med kassar fyllda av godsaker är du fylld av lycka som lyser om dig. Det kan aldrig eataly ge…   

 
Jag vill köpa min yoghurt i glasburk...



... och få mitt smör förpackat så här!
Vilken lycka att öppna kylen och se dessa förpckningar!!!

... men visst ger eataly också, något annat, en upplevelse!

 Önskar er en underbar start på påsken! Kramar D





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar