måndag 17 oktober 2011

Höstmys

Soppor är verkligen höstmat. En rykande varm soppa med en klick yoghurt, gräddfil eller aioli och till det nybakat bröd… Passar både som lunch och middag.

Denna gång testade på att göra soppa på ett nytt sätt. Det blev en pumpasoppa, men borde fungera med alla slags grönsaker.
Jag skaldade och ansade alla grönsaker och skar upp dem i lagom stora bitar. Efter det kokade jag buljong på allt skal. Grönsaksbitarna rostade jag i ugn tillsammans med örter. När grönsaksbitarna var mjuka och hade fått fin färg la jag dem i en skål och hällde på den varma buljongen och gick sedan loss med stavmixern. Och så var soppan klar! Mycket simpelt och enkelt. Soppan blev väldigt smakrik och hade en lite nötig ton från ungsrostningen.


För att få lite tuggmotstånd strödde jag på Tamarirostade frön vid serveringen.
Önskar er alla en mysig vecka! Kram Decirèe


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar