tisdag 4 oktober 2011

Kanelbullens dag

Tidig väckning idag och inte för en löparrunda på stan som vanliga mornar utan för att grädda bullar. Kände mig som en riktig bagare när jag gräddade plåt efter plåt och det fortfarande var mörkt ute.
Tanken med bullbak så tidigt är att det nog förväntas att jag bjuder på bullar en dag som denna. Har blivit känd som bagerskan på nya jobbet. Antagligen för att jag jämt pratar om bakning...

Igår gjorde jag min surdegsbulldeg och bakade genast ut bullarna utan att jäsa degen. Jag bröt mot reglerna och hade äpplen i mina kanelbullar. Tänkte att det skulle bli saftigt och lite syrligt med äppelkompott i kanelbullarna.
Jag kokade äppelkompott på nytt sätt. Jag ångkokade sönder äppelbitar till kompottkonsistens, perfekt och enkelt att koka äppelmos så.

Fyllde bullarna med mandelmassa, smör, äppelkompott och naturligtvis massor med kanel. Bakade några traditionella kanelbullar också.



Sedan har bullarna fått jäsa i kylen under natten och vid 5 började jag grädda plåt efter plåt. Och nu doftar det nybakta bullar i hela lägenheten och trapphuset. Och jag ska hoppa på cykeln med cykelkorgen fylld med bullar.

Önskar er alla en härlig dag med massor av underbara nybakta bullar! Kramar Decirèe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar