tisdag 6 mars 2012

Praliner


En pralin fylld med vitchokladtryffel smaksatt med citron och vallmo, tillverkades i helgen. Jag är inte speciellt förtjust i vitchoklad, tycker ofta att den är lite väl söt i smaken. Men Valhronas vitchoklad är lite mindre söt och har fin mild men distinkt smak av vanilj, så den föredrar jag att använda.



Citronen balanserar fint upp sötman i vitchokladen. Dock skall jag nästa gång se till att citronsmaken blir kraftigare. Vallmon ger en härlig konsistens samtidigt som den ger god smak.


Det är verkligen utmanande att jobba med choklad men så underbart roligt när man lyckas! Pralintillverkning är ett hantverk som kräver fina kvalitetsingredienser för att resultatet skall bli bra. 


Tryfflar av olika slag känner jag mig relativt säker på medan att gjuta praliner är nya spännande marker… Jag är verkligen Bambi på hal is när det gäller temperering av choklad… Men övning ger färdighet! Inom snar framtid skall jag presentera ett försök J

Önskar er alla en fin dag! Kram Decirèe




1 kommentar:

  1. Ser ingen Bambi här, det blev en fullträff direkt. De blev jättefina och så goda!!!

    P-M

    SvaraRadera