måndag 12 mars 2012


TOTAL LYCKA! Så kände jag när jag såg mina färdiga praliner fyllda med mjuk kaffetryffel framför mig. Detta med temperering av choklad är ett konststycke som kräver precision. Så när jag lyckas blir jag väldigt glad :)! 


Sjudande vattenbad, termometer, isvatten, ivrigt rörande och full koncentration krävs vid temperering av choklad. Sedan vet man inte om man lyckats förrän vid färdigt resultat. Fastnar chokladen i formen, ja då är tempereringen misslyckad. Har pralinerna ingen glans, ja då är tempereringen mindre lyckad. Om man hör ett knäckigtljud när man biter i chokladen, ja då vet man att tempereringen är helt lyckad!


När jag stod där med formen med praliner och skulle stjälpa upp den, var jag riktigt nervös. Hur skulle det bli… Men hade inte behövt oroa mig för pralinerna ramlade ur formen och hade en fantastisk glans. Jag hoppade omkring av lycka!


Tänk att man kan bli så totalt fylld av lycka för några glansiga praliner, men sån är jag J. Få se om detta enbart var nybörjar tur… Fortsättning följer till påsk.


Önskar er en underbar start på veckan! Kram Decirèe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar