onsdag 9 maj 2012

Födelsedagstårta


Gillar att få tänka om ibland och ändra mina bakningsvanor. Fick en tårtbeställning som skulle förgylla en födelsedagsfest. Födelsedagsbarnet som fyllde jämna år gillar inte grädde så den ingrediensen ville jag undvika…




Jag som allt som oftast fyller mina tårtor med mousser. Nu fick det bli något annat!

Bakade en mörkchoklad tårtbotten. Fyllde med tjock vaniljkräm och hallonsylt. Hemkokade båda två naturligtvis J.


Jag var rädd för att tårtan skulle bli för torr, så jag dränkte de fyra tårtdelarna rejält med vaniljmjölk
(vaniljstång som fått koka upp med mjölk och sedan svalnat). Detta gjorde i sin tur att tårtan som färdig monterad var lite svajig. Därför ville jag ha lite stadga i glasyren runt tårtan.

Det blev en chokladfrosting gjord på italiensksmörkräm, färskost och massor av smält mörkchoklad. Riktigt lyckad, stelnade till perfekt utan att bli för hård.




Önskar er en härlig dag! Kram Decirèe  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar